Thalassinakis’s Blog

ΜYΣΤΗΡΙΩΔΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ

O Aleister Crowley και το Θέλημα
Μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του Εσωτερισμού, αποτελεί ο γνωστός σε όλους Βρετανός Αποκρυφιστής Aleister Crowley (1875 – 1947). Μαύρος Μάγος για πολλούς, ένας από τους σημαντικότερους αποκρυφιστές για άλλους, ο Crowley αναμφισβήτητα άφησε ένα τεράστιο συγγραφικό και πρακτικό έργο επάνω στον αποκρυφισμό, τη φιλοσοφία, την ποίηση, τη μελέτη της Καμπάλα, της τελετουργικής μαγείας, τη μελέτη των ταρώ, την αστρολογία και σε ένα σωρό άλλους ιδιαίτερους τομείς γνώσης. Παράλληλα ήταν μια αντισυμβατική προσωπικότητα, που δεν δίστασε να έρθει σε σύγκρουση με παγιωμένες αντιλήψεις της πουριτανικής βρετανικής κοινωνίας. Κατηγορήθηκε για χρήση ναρκωτικών ουσιών, ομοφυλοφιλία και ρατσιστικές ιδέες, όπως αντισημιτισμό, καθώς και για το ότι εξασκούσε τη Μαύρη Μαγεία, ιδέες που ακόμη και σήμερα, περισσότερα από εξήντα χρόνια μετά το θάνατό του, πιστεύουν αρκετοί άνθρωποι και ανάμεσά τους και μελετητές του Εσωτερισμού.
Η αλήθεια είναι ότι ο Crowley υπήρξε τόσο πολυπράγμων που είναι δύσκολο κανείς να είναι αντικειμενικός, όπως παραδέχονται και οι βιογράφοι του. Εμείς, στη μικρή αυτή βιογραφία του, θα περιοριστούμε κυρίως στο Εσωτερικό του έργο και όχι ιδιαίτερα στις πολλές και αντικρουόμενες πλευρές της ζωής και της σκέψης του.

Νεανικά χρόνια και σπουδές

Γεννήθηκε το 1875 στην Αγγλία, σε μια οικογένεια φανατικών Ευαγγελιστών. Λίγα χρόνια αργότερα πέθανε ο πατέρας του και η σταδιακή αποκόλληση του μικρού Aleister (μέχρι τότε Edward Alexander) από τον Ευαγγελικό χριστιανισμό, έκανε τη μητέρα του να τον αποκαλεί ΅Θηρίο΅, εμπνευσμένη από την Αποκάλυψη. Τον τίτλο αυτό δεν θα τον αποποιηθεί στα επόμενα χρόνια.
Σε ηλικία 20 χρονών πηγαίνει και σπουδάζει Φιλοσοφία και Αγγλική Φιλολογία στο φημισμένο Trinity College. Στα χρόνια του πανεπιστημίου ξεκινά η ομοφυλοφιλική του δραστηριότητα αλλά είναι χρόνια εποικοδομητικά, καθώς τότε έρχεται σε επαφή με τον αποκρυφισμό και τη μαγεία, ενώ κάνει και τα πρώτα του βήματα στη συγγραφή και στην ποίηση. Τότε επίσης γνωρίστηκε με τον Mc Gregor Mathers και ήρθε σε επαφή με το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσαυγής και άλλαξε το όνομά του σε Aleister.
Τα επόμενα χρόνια μελέτησε τον αποκρυφισμό όσο λίγοι άλλοι. Συμμετείχε ενεργά και ουσιαστικά στο Τάγμα της Χρυσαυγής και στο Ordo Templi Orientis αλλά τελικά ήρθε σε σύγκρουση με τους δασκάλους του, όπως συχνά συμβαίνει σε τέτοιες προσωπικότητες.

Το Θέλημα

Το 1904 και όσο βρισκόταν στην Αίγυπτο, ο Crowley ισχυρίστηκε ότι ήρθε σε επικοινωνία με τον Αϊβάζ, αντιπρόσωπο του Θεού Ώρου, ο οποίος του αποκάλυψε ότι είχε ξεκινήσει ένας νέος Μαγικός Αιώνας και ότι ήθελαν από εκείνον να γίνει ο Προφήτης του Αιώνα εκείνου. Του υπαγορεύτηκε, λοιπόν, το περίφημο Βιβλίο του Νόμου, με το διάσημο απόσπαμα ΅κάνε ότι θέλεις, αυτό θα είναι ολόκληρος ο Νόμος΅.
Μετά από την εμπειρία αυτή, ο Crowley αφιερώθηκε στο Θέλημα, στο οποίο απέδιδε μια διαφορετική σημασία από εκείνη που κανείς θα καταλάβει από τον παραπάνω αφορισμό. Ο Crowley, σε αντίθεση με όσα ισχυρίζονται αρκετοί για το Θέλημα, δεν εννοούσε την αναρχία του να κάνει κανείς οτιδήποτε του περνάει από το μυαλό αλλά να ευθυγραμμίζει το Θείο Θέλημα με το ατομικό του και αντίστροφα. Διδάσκει πως κανείς πρέπει να έρχεται σε επαφή με τον Άγιο Φύλακα Άγγελο, δηλαδή με τον Ανώτερο Εαυτό, ο οποίος αποκλείεται να έχει διαφορετικό Θέλημα από το Θείο. Επομένως ο καθένας μας, μέσα από τις διαδικασίες που περιγράφονται στην Εσωτερική Γνώση, μπορεί και πρέπει να εγκαταστήσει διαύλους επικοινωνίας με τον Ανώτερο Εαυτό.

Μια παρεξηγημένη προσωπικότητα

Μέσα από το άρθρο αυτό επιθυμώ κι εγώ να εξιλεωθώ δημόσια για τη λανθασμένη εικόνα που είχα σχηματίσει για τον Αποκρυφιστή αυτόν. Με την ευκαιρία αυτή θα μιλήσουμε για ορισμένες προσωπικότητες που, όντας αρκετά μπροστά από την εποχή τους, δεν γίνονταν κατανοητοί και αποφάσιζαν να προσποιηθούν πως είναι κάτι άλλο, προκειμένου να έχουν την ησυχία τους να ασχοληθούν με εκείνα που οι ίδιοι θεωρούσαν σημαντικά. Το ίδιο ακριβώς συνέβη στην περίπτωση Crowley. Δεν ήταν κατανοητός και προσποιήθηκε τη σκοτεινή προσωπικότητα, το Μαύρο Μάγο, το Θηρίο της Αποκάλυψης ώστε να ανέλθει απερίσπαστος στις σφαίρες που αγαπούσε. Τηρουμένων των αναλογιών, θα μπορούσα να παρομοιάσω τέτοιες προσωπικότητες με τους Κατά Χριστόν Σαλούς της χριστιανικής παράδοσης.
Οι προσωπικότητες αυτές έχει παρατηρηθεί πως σπανίως μπορούν να συμβιβαστούν ακόμη και με τους ομοίους τους, για αυτό και συνήθως δεν αντέχουν πολύ να είναι μέλη της ίδιας ομάδας, έστω και αν οι βασικές τους αρχές είναι κοινές. Μεγάλες προσωπικότητες ο Mc Gregor Mathers, η Dion Fortune και ο Aleister Crowley αλλά ο καθένας ακολούθησε το δικό του δρόμο, ταυτόχρονα αποστασιοποιημένος αλλά και εξαιρετικά κοντά στον άλλο, όσο και αν οι βιολογικοί τους δρόμοι δεν διασταυρώθηκαν.
Ο Crowley, μέσα στα πλαίσια της αποστασιοποίησης, ανέπτυξε στα έργα του μια συμβολική γραφή που ήταν δύσκολο να γίνει κατανοητή από τον οποιονδήποτε, παρά μόνο από εκείνους που είχαν την Εσωτερική υποδομή για να τον κατανοήσουν. Τα έργα του, λοιπόν, είναι πολύ δύσκολα και δεν θα τα σύστηνα σε εκείνον που για πρώτη φορά θα ερχόταν σε επαφή με τον Εσωτερισμό. Για εκείνον όμως που έχει κάποια ικανή υποδομή, ο Crowley υπήρξε μια βαθιά ανανεωτική μορφή, μια προσωπικότητα που άφησε τα δικά της ανεξίτηλα στίγματα στην Εσωτερική Αναζήτηση, ένας ερευνητής που αψήφησε τα κοινωνικά και πνευματικά κατεστημένα της εποχής του.

Έλενα Πέτροβνα Μπλαβάτσκι
Η Έλενα Πέτροβνα Μπλαβάτσκι, ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρείας, θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της Εσωτερικής Σκέψης. Γεννήθηκε το 1831 στο Αικατερινοσλάβ της τότε Σοβιετικής Αυτοκρατορίας. Ο πατέρας της ήταν στρατιωτικός ευγενούς καταγωγής από τη Γερμανία, ενώ η μητέρα της ήταν γνωστή συγγραφέας που πέθανε πρόωρα. Η οικογένεια της Έλενα και ο ευρύτερος συγγενικός της κύκλος αποτελούνταν από μορφωμένα και καλλιεργημένα άτομα που κατείχαν κρατικές θέσεις και αξιώματα.
Στην ηλικία των 17 ετών η Έλενα παντρεύτηκε τον κατά 23 χρόνια μεγαλύτερό της Νικηφόρο Μπλαβάτσκι, αντικυβερνήτη του Εριβάν αλλά τρεις μήνες αργότερα το έσκασε με ένα άλογο και ξεκίνησε την περιπλάνησή της στον κόσμο, η οποία κράτησε δέκα ολόκληρα χρόνια. Ανάμεσα σε άλλους προορισμούς, επισκέφτηκε την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα, την Αίγυπτο, τη Γαλλία, τη Μεγάλη Βρετανία, τον Καναδά, τη Γερμανία, το Μεξικό, τη Νότια Αμερική, την Ινδία, τη Σρι Λάνκα και το Θιβέτ, όπου πέρασε δυο χρόνια μελετώντας το μοναχισμό, ασπαζόμενη τελικά το Βουδισμό. Επιστρέφοντας στη Ρωσία, σχετίστηκε με έναν τραγουδιστή της όπερας και φήμες θέλουν να απέκτησε μαζί του ένα παραμορφωμένο παιδί, το οποίο πέθανε σε ηλικία 5 ετών και έκτοτε η Έλενα έπαψε να πιστεύει στο Θεό των χριστιανών. Πάντως η ίδια ισχυρίστηκε πως μετά τον αποτυχημένο γάμο της, ο οποίος ήταν ουσιαστικά λευκός, η ίδια παρέμεινε παρθένα σε ολόκληρη τη ζωή της.
Το 1873 μετανάστευσε στη Νέα Υόρκη, όπου και εντυπωσίασε τους ανθρώπους με τις υποτιθέμενες ψυχικές της δυνάμεις οι οποίες εκτός των άλλων περιλάμβαναν και υλοποιήσεις (τα γνωστά εκτοπλάσματα). Παντρεύτηκε δεύτερη φορά αλλά ξαναχώρισε μετά από λίγους μήνες. Το Σεπτέμβριο του 1875, μαζί με τον Henry Steel Olcott και άλλους ίδρυσαν τη Θεοσοφική Εταιρεία, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα είχε γράψει το διάσημο βιβλίο της «Αποκαλυμμένη Ίσιδα».
Το 1879 έζησε στην Ινδία, όπου τρία χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε η έδρα της Θεοσοφικής Εταιρείας, ενώ στη συνέχεια πέρασε μερικά χρόνια στη Γερμανία, γράφοντας το πρώτο μέρος από το έργο της «Το Μυστικό Δόγμα», το οποίο ισχυρίστηκε ότι έλαβε κατά τη διάρκεια ενός οράματος. Άρρωστη από γρίπη και υποφέροντας από την καρδιά της, πέθανε τελικά το 1891 και αποτεφρώθηκε, με ένα μέρος από τις στάχτες της να ρίχνεται στον ποταμό Γάγγη στην Ινδία. Διάδοχός της στην Ηγεσία της Θεοσοφικής Εταιρείας ορίστηκε η γνωστή Annie Besant.

Το έργο της

Τα γνωστότερα στο ευρύ κοινό έργα της είναι η «Αποκαλυμμένη Ίσιδα» και η «Μυστική Δοξασία». Σε αυτά η Μπλαβάτσκι προσπαθεί να δώσει μια κοσμογονία και εξήγηση του φυσικού κόσμου, της θρησκείας και των ιερών της κειμένων καθώς και πολλών άλλων πραγμάτων μέσα από τη σκοπιά του Εσωτερισμού. Η Θεοσοφία δέχεται πως η Αλήθεια δεν είναι προνόμιο κανενός αλλά βρίσκεται σε όλες τις θρησκείες και σε όλες τις διδασκαλίες σε σπερματική μορφή, μέσα από συμβολισμούς και κώδικες που εάν αποκαλυφθούν και ενωθούν μεταξύ τους, μπορούν να οδηγήσουν σε μια μεγαλύτερη κατανόηση τόσο του φυσικού όσο και του αόρατου κόσμου και μπορούν να οδηγήσουν τον άνθρωπο στη φώτιση και στη Θέωση, που είναι και ο σκοπός της ύπαρξης.
Το έργο της σε πολλά σημεία είναι δυσνόητο και μπορεί να προκαλέσει τη λογική σας σε έντονο βαθμό αλλά αυτό φαίνεται πως είναι μια «ιδιότητα» των πρωτοπόρων και η Μπλαβάτσκι ήταν πρωτοπόρος στον τομέα της, καθώς μεταξύ άλλων ήταν κι εκείνη που προσπάθησε να συνδέσει τον Ανατολικό με το Δυτικό Μυστικισμό, δείχνοντας ότι όλοι οι λαοί έχουν τη Γνώση της όποιας αλήθειας μπορεί να κατακτηθεί στο υλικό πεδίο. Εξαιτίας αυτής της πρωτοπορίας και του ριζοσπαστισμού των ιδεών της αποτελεί μια από τις περισσότερο αμφολεγόμενες προσωπικότητες του Εσωτερισμού. Ακόμη και σήμερα δέχεται σφοδρές επιθέσεις και μια μικρή αναζήτηση στον παγκόσμιο ιστό θα σας βεβαιώσει για του λόγου το αληθές. Σε ό,τι δε αφορά στο ελληνικό παράρτημα του διαδικτύου η κατάσταση είναι ως συνήθως τραγική. Έχει δεχτεί σφοδρές επιθέσεις για την κριτική της στις θρησκείες (σε μια ελληνική ιστοσελίδα μάλιστα την αποκαλούν ψευδοθρησκειολόγο), καθώς και για το απόφθεγμά της ότι η Αστρολογία είναι μια επιστήμη αλάνθαστη εξίσου με την Αστρονομία, αρκεί οι λειτουργοί της να είναι αλάνθαστοι επίσης. Ενώ είμαι βέβαιος ότι και η ίδια είχε υποπέσει σε λάθη όπως και όλοι μας είμαι εξίσου βέβαιος ότι σε πάρα πολλά σημεία, στα περισσότερα μάλιστα, ήξερε πολύ καλά τι έλεγε. Χωρίς να εγκαταλείπουμε τους κανόνες της λογικής, ένα ευρύτερο πνεύμα δεν θα μας έβλαπτε καθόλου και δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι η αρχαία Σοφία διαθέτει περισσότερη… Σοφία από όση νομίζουν οι σύχρονοι. Διότι εάν η επιστήμη εξετάζει τη φυσική πορεία της δημιουργίας του κόσμου, η Εσωτερική Σκέψη εξετάζει την πνευματική του δημιουργία. Εάν οι δυο σχολές διαθέτουν επαρκές πνεύμα, μπορούν εύκολα να καταλάβουν ότι αλληλοσυμπληρώνονται, καλύπτοντας η μια τα κενά της άλλης και απαντώντας η μία στα ερωτήματα που η άλλη θέτει.
Μέσα από μια τέτοια διαδικασία μπορεί κανείς να καταλάβει γιατί η Μπλαβάτσκι είναι εξίσου απαραίτητη με τον Αϊνστάιν, ο καθένας από τη δική του πλευρά.

Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: